miercuri, 5 octombrie 2011

THE SOCIAL NETWORK(FACEBOOK)




Fiecare epocă îşi are vizionarii şi geniile  ei, care lasă în urma lor o lume nouă, schimbată radical. Dar asta nu se întâmplă, aproape niciodată, fără o luptă acerbă cu oamenii şi sistemul pe care vor să le schimbe prin creaţia lor.  În Reţeaua de socializare, regizorul David Fincher şi scenaristul Aaron Sorkin ne dezvăluie momentul în care a fost creat Facebook, cel mai revoluţionar fenomen informatic de socializare de la începutul acestui nou secol - prin perspectiva oamenilor super-inteligenţi, care pretind, fiecare în parte, că ei sunt inventatorii.  
Rezultatul este o dramă în care se luptă cu forţe egale atât creaţia cât şi distrugerea; o luptă în care nu ni se prezintă un singur punct de vedere, ci poveştile contradictorii, ideile diametral opuse  şi relaţiile sociale în plină metamorfoză, care definesc lumea noastră de astăzi.
Fiind relatat din mai multe perspective, filmul porneşte de pe coridoarele universităţii Harvard, conducându-ne apoi până în birourile de la Palo Alto, pentru a reda apoi entuziasmul zilelor în care se prefigura acest fenomen cultural ce a schimbat faţa lumii - şi felul în care el a unit un grup de tinere genii în informatică, pentru ca apoi să le dezbine.  În mijlocul acestui tumult se află Mark Zuckerberg (JESSE EISENBERG), strălucitul student de la Harvard care a conceput un website ce părea să redefinească peste noapte relaţiile dintre oameni; Eduardo Saverin (ANDREW GARFIELD), pe vremuri cel mai bun prieten al lui Zuckerberg, care a asigurat finanţarea de început a tinerei lor firme de soft; fondatorul Napster, Sean Parker (JUSTIN TIMBERLAKE) care a pus Facebook-ul în braţele investitorilor din Silicon Valley; şi gemenii Winklevoss (ARMIE HAMMER şi JOSH PENCE), colegii de grupă de la Harvard, care au susţinut că Zuckerberg le-a furat ideea şi l-au dat în judecată pentru paternitatea ei.
Fiecare îşi are versiunea lui asupra felului cum s-a născut Facebook – dar ei contribuie cu toţii la ceea ce s-ar putea numi un portret, pe mai multe planuri, al succesului numărul 1 al secolului actual - un portret în care se ţes atât visele tinerilor săi cei mai inteligenţi cât şi realităţile concrete ale epocii.
Într-o noapte cu multă băutură, din octombrie 2003, după ce se ceartă cu prietena lui, Mark intră ilegal în reţeaua de calculatoare a universităţii şi creează un site cu o bază de date în care să le includă pe toate fetele din campus, apoi afişează două poze una lângă alta, pentru a-i întreba pe cei ce-l accesează, care dintre ele e mai sexy.  El îşi botează creaţia cu numele de Facemash, dar site-ul se virusează imediat, ducând la prăbuşirea întregului sistem informatic de la Harvard şi generând un scandal imens cauzat de faptul că site-ul era profund misogin. Mai mult, creând Facemash, Mark, a încălcat intenţionat securitatea sistemului, drepturile de autor şi dreptul la confidenţialitatea informaţiilor.  Totuşi acesta a fost momentul naşterii structurii de bază a Facebook. La scurt timp, Mark lansează thefacebook.com, care se va întinde molipsitor la Harvard, de la un calculator la altul, şi apoi prin intermediul Ivy League, până în Silicon Valley, după care  cuprinde cu rapiditate întreaga lume.
Dar în timpul tumultului creaţiei se stârnesc şi conflicte pasionate - în legătură cu modul cum s-a născut ideea, paternitatea ei, cine merită recunoaşterea pentru acest proiect care promitea să devină una dintre cele mai mari invenţii ale secolului - conflicte care îi vor dezbina pe băieţii geniali, care vor ajunge în faţa justiţiei.
Pentru a crea o imagine concretă asupra acelei perioade tulburi de creaţie, acelei istorii care se scria sub ochii contemporanilor, Sorkin şi Fincher au colaborat pentru a construi cu mare grijă nu numai povestirea ci şi o abordare care în mod intenţionat nu e partizană. Astfel, filmul prezintă o combinaţie a părerilor tuturor eroilor implicaţi - fiecare dintre ei crede că el deţine adevărul absolut, iar amintirile lui sunt cele mai fidele realităţii - lăsând spectatorilor libertatea de a-şi face propria părere asupra celor întâmplate.

 
Facebook, cea mai populară reţea socială din lume cu peste 500 de milioane de utilizatori, valorează în prezent 41 de miliarde de dolari, scrie Mashable.com.
Facebook, reţeaua de socializare creată de Mark Zuckerberg, valorează în acest moment, 41 de miliarde de dolari conform SecondMarket, cea mai mare piaţă din lume pe care se tranzacţionează titluri ale companiilor private, dar şi alte produse financiare.
Reţeaua valora în urmă cu doi ani 15 miliarde de dolari. În luna septembrie a acestui an, Financial Times scria că Facebook valorează 33 de miliarde de dolari, ceea ce însemna că este mai mare decât eBay, cel mai mare site de licitaţii din lume, evaluat la 32 de miliarde de dolari.
Acum, Facebook, valorează 41 de miliarde de dolari, iar eBay 39,3 miliarde de dolari.
Facebook a fost înfiinţat, în luna februarie a anului 2004, de  Mark Zuckerberg. La început reţeaua avea denumirea "thefacebook.com".
Zuckerberg este, în prezent, cel mai tânăr miliardar american, 26 de ani , conform revistei  Forbes, ocupând locul 35 în Top 400 cei mai bogaţi americani.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu